Kinek a feladata egy étterem, vendéglátóipari egység takarítása? Logikus lenne, hogy a takarító(k)é, Magyarországon azonban az az alapvető gyakorlat, hogy a felszolgáló személyzet egyben „alkalmas” a takarításra is. Elárulom, hogy ez miért hatalmas probléma!
Miért ne takaríthatna egy felszolgáló vagy pultos? Hiszen csúcsidőn kívül sokszor ráér, szinte minden munkahelyen vannak üresjáratok. És ha már úgyis ott van, kapja a fizetést, de nem csinál semmit… Rövid távon ésszerű megoldásnak tűnik, de hosszú távon komoly károkat is okozhat.
Étterem takarítás: tények és tévhitek Magyarországon
Sokan úgy gondolják, hogy nem kell diploma ahhoz, hogy valaki takarítson. Ehhez mindenki ért, hiszen otthonában valószínűleg mindenki maga oldja meg a feladatot, kevesen tartanak takarítónőt vagy házvezetőnőt. Tapasztalata a pincérnek vagy a baristának is van: ezért nyugodtan rájuk lehet bízni a nagytakarítást. Ezek tévhitek.
A tény azonban az, hogy egy étterem felszolgáló személyzetének tagjai, ha ismerik is azt, hogy egy háztartásban milyen aranyszabályok és praktikák szerint kell tartósan fenntartani a tisztaságot, az nem jelent egyet azzal, hogy az étteremre ezt egy az egyben alkalmazva szintén biztosítani tudják. A szakszerű, étterem-specifikus takarítás pedig elengedhetetlen lenne minden egységben, a felszolgálóknak és a pultosoknak maximum az asztalok, pult letörlését lenne szabad kiadni.
Miben más az étterem takarítása?
Biztos, hogy azt szeretné, ha ugyanaz a kéz takarítaná a WC-t, amelyik utána az ételeket szolgálja fel? Sok helyen műszakkezdés előtt vagy után kell ott lennie a személyzetnek, hogy kitakarítsák a mosdókat, felmossanak, portalanítsák a falon a képeket, leszedjék a pókhálót a sarkokból… de emberileg nem várható el, hogy valaki, aki felszolgálásra vagy főzésre jelentkezett, ezeket a kellő lelkesedéssel és alapossággal végezze el, főleg egy hosszú műszak mellett.
A vendégtér, a mosdók illetve a konyha takarítása esetén alapkövetelménynek kellene lennie a rendszeres kis- és nagytakarításnak, méghozzá úgy, hogy egy profi céget bíznak meg a feladattal. Ahhoz például, hogy a vendéglátóhely egyetlen esetben se bukjon el egy rutinellenőrzésen, egy konyhát minimum havonta kellene kitakaríttatni. Erre pedig nincs kapacitása a felszolgálóknak „holtidőben”.
Patinás, nívós éttermek vagy szállodák esetén pedig, ahol esetleg antik bútorok, értékes festmények, különleges anyagok (például márvány vagy selyem) is vannak a vendégtérben, speciális szakértelem és eszközök is kellenek a takarításhoz, ami sokszor szintén nem áll rendelkezésre.
Ehhez kell egy profi takarítócsapat, akiknek a tagjai évek óta ezt a munkát végzik, és a legkülönbözőbb helyeken, a legextrémebb helyzetekben is állják a sarat. Akik minden olyat kiszúrnak, ami egy élesszemű, átlagos vendég, vagy egy étteremkritikus figyelmét sem kerüli el. A sikerhez nem elég az elsőosztályú ételeket készítő séf, a dekoratív berendezés és kedves és segítőkész személyzet: sokat nyom a latban a makulátlan tisztaság is.
Miért bízza profikra az étterem takarítást?
Rutinos takarítóként a mi szemünk ráállt, hogy hol kell a segítség! El tudunk bánni a legmakacsabb szennyeződésekkel, azokkal a foltokkal, piszkos részekkel is, ahol esetleg több éves lerakódások vannak. A mosdókban, a vendégtérben makulátlan tisztaságot garantálunk, így nem kell attól tartania, hogy a vendégek panaszt tesznek, vagy – ami még rosszabb – az interneten kezdenek lejárató kampányba a piszok miatt.
Keressen minket, és segítünk minden munkafolyamatot úgy megtervezni, hogy Önnek ne kelljen a jó híre miatt aggódni!