Ez a bejegyzés azért született meg, -mert bár maga a jelenség nem újkeletű-, az utóbbi időszakban elszaporodtak az alábbiakban leírt esetek:
Nézzük is mi késztetett arra, hogy ennek hangot is adjak, leírjam?
Az elején szeretném leszögezni, nem nevesítek senkit, nem személyeskedek, nem áll szándékomban bírálni, megbántani senkit!
Észrevételezek, melynek hangot kívánok adni. Akinek nem inge, ne vegye magára.
Sajnos kis hazánkban még mindig nincs kultúrája, megbecsülése a takarítási szakmának, sem a takarítást végző, segítő személynek/személyeknek. Valamiért ez úgy csípődött be a köztudatba, hogy ez egy alantas szakma és egyúttal a takarítást végző emberek is alacsonyabb rendűek.
Itt és most szeretnék kiállni mindazokért és a szakmáért, akik ezt végzik, ez a bevételi/megélhetési forrásuk! Az én szememben, aki lenéz másokat, elsősorban önmagával van feladata és önmagán munkálkodni valója. Másodsorban, nem érdemes arra, hogy segítsége legyen, elvégezzen más helyette olyan munkát, melyet ő nem becsül meg.
Aki segítséget kér akár az otthonában, van a cégében, irodájában, munkahelyén, azért kér takarítást, mert nincs ideje elvégezni azt, nem szeretné/nem szereti magát a takarítás folyamatát, a takarítással töltött idő helyett a családjával, barátaival szeretne minőségi időt eltölteni. Cégek, irodák, üzletek stb esetében egyértelmű: nem az ott dolgozók fognak a munkarendjükön túl még takarítani is, hanem erre szakértő személyzetre van szükségük.
A takarítás egy szakma, úgy, mint minden más szakirányú tevékenység. Félreértés ne essék, nem atomfizikusnak kell lenni, de ez egy folyamatosan változó, innovatív szakma. Aki igazán tudja, ért hozzá, az nagyon magas fokon képes ezt a csodálatos szakmát művelni. Igen, folyamatos a fejlődés, tanulás. Az újdonságokkal lépést kell tudni tartani, ugyan úgy, mint más szakmákban, ahhoz, hogy igazán szakember legyen az, aki végzi. Bele kell fektetni az időt és a pénzt is. (kiváló képzések vannak erre szakosodott intézményben)
Igen, ha már itt tartunk: szakértelem! Bizony alaposan ismerni kell tudni a felületeket (felismerni) ismerni és tudni használni a vegyszereket, a keverési arányokat, mit milyen felületre lehet/szabad és kell használni, milyen vegyszer milyen kémiai anyagokat tartalmaz, a különböző vegyszerek egymásra ható kémiai folyamatait és hagy ne soroljam tovább. Ugyan ez érvényes a takarító eszközökre és gépekre. Ezt a tudást nem a szél fújja össze. Sok év gyakorlati tapasztalatai, tanulás során elsajátíthatók.
Sajnos ez a szakma is, mint sok máshol tapasztalható, nagyon felhígult. Sok az önjelölt szakember. Aki otthon tud takarítani, az nem biztos, hogy máshol is megállja a helyét. Ez egy szolgáltatás. Az ügyfél fizet érte. Nem a saját számízünk szerint kell elvégezni a megbízást, hanem az ügyfél számára minden tekintetben kielégítő, maximális minőségben. ( a fodrász, kozmetikus, ügyvéd, orvos és sorolhatnék, más szakembereket sem aszerint végzi a dolgát, hogy neki, hogy tetszik!)
Sajnos, sok takarítást végző abban a tekintetben nincs a helyzet magaslatán, hogy: a megbeszélt időpontban nem jelenik meg és ezt előzetesen semmilyen formában nem jelzi a megbízója felé, ez a megbízhatatlan kategória. Nem képes önmagáért felelősséget vállani, kiállni. Az előre jelzés, nem azt jelenti, hogy a megbeszélt időpontban, vagy utána, vagy előtte röviddel jelzi.
Nem!
Minimum az időpontot megelőzően 24 órával illendő. Nyilván egy hirtelen jött betegség, az más helyzetet teremt. A túl gyakori betegségre való hivatkozás sem szerencsés és elgondolkodásra fogja késztetni a megbízót.
Szintén a takarítást végző szakmai tudását megkérdőjelezendő, ha folyamatosan a sarkában kell lenni és mindent is magyarázni kell (mi milyen felület, mit mivel takarítunk stb) Az ügyfél/megbízó nyilván a takarítást követően, meg fogja nézni az elvégzett munkát és ez rendben is van. Tesz esetleg észrevételt, javaslatot, amennyiben valamit másképp gondolt, vagy elvárt. Érdemes a legelején tisztázni a kért és elvárt feladatokat és ennek megfelelően magas minőségű, kifogástalan munkát kiadni a kezünkből. Akkor mindenki boldog és elégedett lesz!
Most nézzük az érem másik oldalát.
Az első és a leggyakoribb, hogy alul fizetik a takarítást végző személyt.
Mielőtt takarítási segítséget kér, érdemes körbe nézni (hasonló adottságú ingatlanok esetében mennyi az irányadó munkadíj. Ezek igen szélsőségesek lehetnek, több tényezőtől függ: szakmai tapasztalat, a szakmában eltöltött évek száma, professzionalitás, stb)
Amennyiben adott egy megbízás és arra megbízottat keresünk, akkor a megbízó/szolgáltató mondja meg annak a munkának a díjszabását, hogy mennyiért vállalja azt (és nem fordítva) Lehet elfogadni és nem elfogadni azt az összeget. DE semmiképpen nem vita tárgya, vagy „hát nekem ez a munka nem ér annyit”…”nekem erre csak x ezer Ft-om van” stb Semmi gond, ha nem tudja/nem akarja azt az összeget megadni. Itt nem jön létre megbízás és mindenki halad tovább a maga útján.
Elérkeztünk a leggyakoribb probléma felvetéséhez:
Megbízói, ügyfél oldalról a legkevésbé sem nevezhető etikusnak, ha a takarítás időpontja napján, vagy kevesebb, mint 24 órán belül az alábbi hivatkozásokkal lemondja a takarítást: „ jaj elfelejtettem szólni, elutazunk/elutaztunk” „jaj most ne gyere nincs akkora kosz” „ ne gyere, mert egyéb más miatt”…és itt nem kezdem el felsorolni a kifogásokat.
Nekem még ebbe körbe tartozik a „jövő héten ne gyere, mert nem leszünk otthon” NA most kérem, egy nagy lakás, ház esetében, abszolút rossz kifogás! Feladat mindig van, lehet találni, adja magát egyrészről. Ami nem fér bele a heti takarítás kategóriájába, azt ilyen napokon lehet kiegészíteni, pótolni, elvégezni. Másrészről: aki rendszeres takarítást kér, vegye számításba azt, hogy az a valaki ebből él. Tehát, amennyiben ő lemondogat bizonyos időnkét pl havonta 1-1 alkalmat, az nem egy megbízható, állandó ügyfél, akire hosszútávon számítani lehet.
Megbízható, pontos, precíz, szakmai tudással bíró segítség nem minden bokorban terem! Általában az ilyen ügyfelek folyamatosan hangoztatják, „hogy milyen nehéz megbízható segítséget találni” …
Kérem szépen, ha megtalálta, miért nem becsüli meg?
A megbecsülés kifejezése azt jelenti, hogy tiszteletben tartja a segítő idejét, a munkáját, magát, mint embert és úgy is beszél/kommunikál vele (volt részem megdöbbentően alpári stílushoz is- pénz, vagy társadalmi helyzettől függetlenül- semmi gond, az ilyen személy önmagát járatja le, állít ki magáról szegénységi bizonyítványt)
Amennyiben a megbízó/ügyfél lemondja a takarítás időpontját, ha 24 órán belül, annak min 50%-át a megbeszélt/kialkudott takarítási díjnak meg kell(ene) fizesse. A gyakori a 100% -os díj megfizetése. Ez alap. Annak kéne lennie! (és nem felháborodni azon, ha ezt kéri/szóvá teszi a takarító és nem úgy reagálni rá, hogy „ jó akkor keresek mást” ) Ez utóbbi ékes bizonyítéka annak kedves szakmabeli társam, hogy nem értékel, nem tisztel téged és a munkádat sem.
Ez tény. Ezen nincs szépíteni való.
Amennyiben rendszeresek a lemondások, a takarító munkadíját előre rendezni ildomos (és hogy miért? mert nem ő kérte, hogy ne menjen, nem ő megy szabadságra, nyaralni, stb) Kedves ügyfél/megrendelő: becsüld meg, ha megtaláltad a segítődet! Ezzel is kinyilvánítod a tiszteletet iránta és a munkája iránt.
Ez a tisztelet kölcsönös. Annak kell lennie.
A megbízó ügyfél és a segítő nem barátok, ez egy „üzleti kapcsolat” félreértés ne essék. (bár számtalan esetben szoros családi barátságok, kötelékek alakulnak ki, mint egy igazi családtag vonatkozásában és szívet melengető, hihetetlenül jó érzés, ez a fajta bizalom és szeretet!)
Még egyszer hangsúlyozom: kölcsönös megbecsülés és tisztelt az alapja mindennek.
Kéretik a fentieket figyelmébe venni, mindkét oldalról megszívlelni.
Csodás tavaszi napokat és szakmai kapcsolódásokat kívánok minden szakmabeli társamnak és leendő Ügyfelemnek!